Inför vårt val av ljudleverantör till vår nya träningsanläggning så stod ljudbild, centralstyrning utan separata musikskåp i alla våra gruppträningsalar högst på våra specifikationer. Vi valde ut två leverantörer varav AMEGA var en.
Varje leverantör fick möjlighet att se lokalen under pågående byggnation och en genomgång av våra behov. Efter genomgång av varje leverantör så föll valet på AMEGA. Innan vi beslutade att gå vidare med AMEGA så besökte vi en liknande anläggning som vår och fick en genomgång av systemet.
Vi är mycket nöjda med valet av AMEGA, det handlar inte enbart om pris och prestanda utan i det här fallet AMEGAS sätt att sätta sig in i vår verksamhet och vår kompetensnivå. AMEGA har på ett professionellt sätt satt ihop en begriplig offert med alla villkor, hållt de tider de blivit tilldelade av byggherren, genomfört utbildningar och hela tiden funnits tillgängliga för frågor.
Systemet fungerade dag ett då vi öppnade upp anläggningen, vi hade vissa önskemål om justering av ljudbilden som korrigerades snabbt.
Vi är mycket nöjda med vårt val av AMEGA
Inom ljudteknikeryrket är kraven på högtalare mycket högt ställda. En högtalare som förskönar ljudbilden och gör mixen bättre än den egentligen är tjänar varken den kritiske lyssnaren eller slutprodukten som framställs. Önskemålet är därför att hitta en högtalare som, i kombination med lämplig akustikbehandling, i högsta grad visar på eventuella brister i lyssningsmaterialet samt låter användaren säkerställa materialets översättbarhet till andra lyssningsmiljöer, dvs. att materialet upplevs ha en bra balans både i bilen såväl som i en högklassig anläggning.
Under den tid jag har lyssnat på Amega-högtalare i Kungliga Operans studio så har jag upplevt att högtalarna ger en lyssningsupplevelse utöver det vanliga. Utan att försaka ovan nämnda krav så upplevde jag ett sällsynt detaljrikt och omslutande ljud med mycket god lokaliserbarhet (hur tydligt placerad i ljudbilden en ljudkälla uppfattas), transientåtergivning och frekvensomfång. För att uttrycka det mer lekmannamässigt så har jag aldrig upplevt den här sortens omslutenhet från stereomaterial. Det var som att sitta i musiken, med musikerna ståendes framför sig, åtminstone i de mer akustiska inspelningar jag använde som referens. Allt ifrån dödsmetall till opera lät tydligt och klart och i de egna mixar jag spelade så upptäckte jag i vissa, tidigare försummade fel, i andra hur bra det faktiskt lät.
Att högtalarna också levererades med personlig kalibrering på plats var också ett tydligt tecken på kvalitet. En högtalare är aldrig bättre än det rum den står i, men även med bra akustik kan ibland någon frekvens behöva justeras med ett par decibel. Den kalibrering som utfördes hos oss var grundlig och mycket sparsam, och slutresultatet slog med hästlängder de automatiska kalibreringar som andra branschledande högtalartillverkare erbjuder.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med det jag hört av Amegas utbud. Det är också skönt att få raka svar på frågor kring konstruktionen istället för den sortens säljretorik som annars är vanlig inom HiFi-världen. Amega presenterar många intressanta koncept som ur rent teoretisk synvinkel är gedigna och mätbara, och det är kul att se en mindre tillverkare prova på nya sätt att bygga högtalare och lyckas så här väl.
”Jag blev helt tagen när jag fick lyssna på Amegas högtalare. Äntligen en högtalare som spelar upp det som finns på mina inspelningar”
”En högtalare att lita på. Det man hör finns också på inspelningen. Inga färgade, ansträngda högtalare som du i längden inte orkar lyssna på”.
” Amega högtalarna plockar fram akustiken på inspelningarna från de konserthus och andra inspelningslokaler som jag jobbar i. Det ger en 3D dimension som inte finns i många högtalare.”.
”Ljudet från högtalarna sveper in dig i musiken utan att att det låter ansträngt.
Amegas fasriktiga högtalarna ger den 3D känsla som bara riktigt bra högtalare gör”.
”Jag plockade bort mina välrenommerade engelska studiohögtalare för närmare en halv miljon. Nu mixar jag musik i ett 5.0 system med Amegas vinnande högtalarkoncept. Det är fantastiskt att lyssna på musik genom högtalarna”.
”Högtalarna är extremt fasriktiga och det hjälper mig väldigt mycket till att få en balanserad ljudmix som jag kan lita på.
Det är kul att lyssna och hörlurarna används sällan”.
Torbjörn Samuelsson, producent och ljudtekniker som i mer än 40 år spelat in klassisk musik för svenska och utländska skivbolag. Bland andra Deutsche Grammophon, Chandos, cpo, Naxos, ECM, Sony, Phono Suecia, Caprice, BIS m.fl.
Han har spelat in de flesta symfoniorkestrar, kammarorkestrar och mindre ensembler i Sverige.
Torbjörn har spelat in musik i Syd och mellanamerika, Afrika, Asien och flera länder i Europa.
Nominerad till en Grammy 2012 för ”Best engineered album”
Ljudtekniska sällskapets ”Guldnot” 2007.
Guldmikrofonen 2001
"Sedan vi installerade våra nya Amega 4316A i vår stora studio på Pops Academy har hela vår verksamhet med musikproduktion fått ett rejält lyft. Eleverna vill inte längre gå hem utan hänger ofta kvar i studion efter skolan där ljudet nu är i världsklass. En fantastisk inspiration för både lärare och elever och en ynnest för alla på skolan att får jobba i en så bra ljudmiljö!”