Reportage om våra högtalare

HAR DU HÖRT PÅ MAKEN?

TEXT MATS ERIKSSON
FOTO ARMAND DOMMER

ÄLSKAR MUSIK MEN
INTE RIKTIGT PLATS
I VARDAGSRUMMET
FÖR EN HEL
SYMFONIORKESTER
ELLER
ROCKSTJÄRNORNAS
STAGE-DIVES?
MISSTRÖSTA INTE,
NU KAN DU FÅ
NÄSTAN SAMMA
LJUDUPPLEVELSE
ÄNDÅ. PLATS PÅ
SCENEN FÖR AMEGA.

– VÅRT KONCEPT ÄR världsunikt, en optimerad musikupplevelse anpassad för rummet och lyssnaren, berättar en av företagets grundare Roger Pearson. Och Lifestyle kan verkligen intyga att ljudupplevelsen verkligen är nästan ofattbar, det känns som att du sitter på första parkett medan

Mick Jagger kör sin karaktäristiska struttande gång och levererar Satisfaction för den triljonte gången.

– Starten för vårt unika koncept skedde när Roger beställde en konferensanläggning ”extra ordinär”, fortsätter Roger. En fullskalig anläggning som skulle leverera rejält party samtidigt som dynamik och taltydlighet var viktigt. Min kollega Mikael Forsberg tog uppdraget men på villkoret att han fick fria händer att förverkliga en idé han haft under många år, en line- source högtalare för hemmabruk, fullaktiv med processor och utan kompromisser. Sagt och gjort, efter två veckors lyssnande konstaterade Roger ”det är ju detta jag letat efter under 30 år som hifi-entusiast!” AMEGA GRUNDADES OCH efter tre års byggande av prototyper, oändliga lyssningar och utprovningar av material och elektronik lanserades den första produkten 2013. – Då det är ett rent hantverk går det såklart att bygga på kunders önskemål vilket vi också gör, från fullskaliga biografer till hemmabio med kompletta multimedialösningar synligt, osynligt och inbyggt. Roger nämner att målgruppen är ”Människor som söker en modern och nyckelfärdig lösning som enkelt styrs från en app samt professionella användare inom studioproduktion och bio”. Man har även en proffsavdelning inom Amega där man bygger och installerar monitorer för studios, event och större lokaler.

”DET ÄR KUNDEN OCH KUNDENS ÖRON SOM BESTÄMMER HUR DET
SKALL LÅTA.”

Vad är det då som skiljer Amegas produkter från konkurrenternas, kan ju vän av ordning, fråga sig. – Ett nytt sätt att förmedla musik. Det är kunden och kundens öron som bestämmer hur det skall låta, inte någon tekniker eller datakurva som inte tar hänsyn rummets problem eller kundens specifika preferenser. Vi genomför ett revolutionerande paradigmskifte inom musikupplevelsen i hemmet! Företaget har redan hunnit samla på sig en diger katalog av imponerande referensarbeten, bland annat Kungliga Operan i Stockholm och Grammis-vinnare. Vad kostar det då att få en häpnadsväckande ljudupplevelse i ditt hem? – Våra konsumentfärdiga högtalare startar på 120 000 kronor. Viktigt att beakta då är att det är fullaktivt. Då vi även installerar så kan vi även bygga på kundens egna önskemål, infällt i vägg eller ”gömda” lösningar, biorum. Då blir priset utifrån kundens tak. Från 30 000– 40 000 kronor till avancerade lösningar för miljonbelopp.